דיאטת אורז

דיאטת אורז במקורה הינה דיאטה בריאותית שנוצרה על מנת להקל במצבם של אלה הסובלים מבעיות לב, יתר לחץ דם, השמנה ובעיות בכליות. בנוסף השתמשו בדיאטה זו כדיאטה לניקוי הגוף מרעלים.

מהי דיאטת אורז?

דיאטת אורז
מנת אורז טעימה | IRRI Images

דיאטה זו מבטיחה ירידה של עד 15 קילוגרמים בחודש הראשון ולאחר מכן ירידה מתונה של כ- 2 קילוגרמים בשבוע. דיאטת אורז פותחה על ידי וולטר קמפנר שהיה רופא גרמני בארה"ב בשנות ה30, ומאז היא נפוצה בעולם. בדיאטת אורז השתמשו בה בבתי חולים בארה"ב ובמדינות אחרות על מנת לטפל בבעיות רפואיות ולעודד ירידה במשקל. דיאטת האורז זכתה לפרסום והצלחה אדירה ואף נכתב עליה ספר- the rice diet solution (פתרון דיאטת האורז) והיא כוללת גם אלמנטים מלבד תזונה כגון פעילות גופנית יומיומית.

למידע על איך מתחילים בדיאטת אורז>>

ההגבלות בדיאטת אורז לבן ומלא

  • אין לצרוך מזונות המכילים סוכר, מלח , שומן ומזונות מעובדים .
  • יש להיצמד לתפריט הדיאטה בצורה מלאה וללא חריגות.
  • יש לבצע פעילות גופנית יומיומית כ30 דקות לפחות.
  • לקיחת ויטמינים ותוספי תזונה אחרים הינה הכרחית.
  • חובה לשתות לפחות 8 כוסות מים/ תה צמחים ללא סוכר/מי סודה ביום.

וידאו הכולל מתכון אורז מיוחד לדיאטה:

מחקרים והוכחות אודות אורז כגורם להרזיה ולהורדת לחץ דם

אין הוכחות ברורות לכך שדיאטת אורז אכן מובילה לירידה עד 15 קילוגרמים לחודש, אך הדיאטה אכן יושמה בבתי חולים בארץ ובעולם – עד אשר נמצא פתרון קל יותר לבעיות הבריאותיות בשבילן היא יועדה: כדורים להורדת לחץ דם, לבעיות בכליות וכדומה. הדיאטה משמשת עד היום ככלי לניקוי הגוף מרעלים. האורז הוא כמעט אנטי אלרגני ואינו גורם להתגוננות הגוף מפני רעלים – מה שמאפשר לגוף להתרכז בניקוי הרעלים האחרים שנמצאים בו.

מחקר שנעשה באסף הרופא אכן מצא כי דיאטת אורז עוזרת להורדת לחץ דם יותר מדיאטות אחרות. אפשר לקרוא את המאמר המלא באתר YNET.

לעוד מחקרים על דיאטת אורז

מה מותר ומה אסור לאכול בדיאטת אורז?

מזונות מעובדים, סוכר, מלח ושומן אסורים בהחלט בדיאטה. אך בנוסף לאורז מותר לאכול גם פירות ומוצרי חלב דלי שומן. על מנת להשיג תוצאות מהירות בירידה במשקל יש לדבוק בתפריט הדיאטה בצורה עקבית. בדיאטת ניקוי הגוף ישנו תפריט פחות מחמיר מאחר ואינו מגביל בקלוריות ובכמות המזון אלא רק באיכותו.

השפעות בריאותיות של תזונת אורז

תפריט הדיאטה כולל כמות דלה של חלבונים, דבר אשר יכול להוביל להידללות השריר דבר העשוי לגרום לעלייה מהירה במשקל לאחר סיום הדיאטה ולקצב חילוף חומרים איטי במהלכה. מפאת התפריט המצומצם ישנו חוסר בויטמינים חיוניים וישנו צורך בהשלמתם על ידי תוספי תזונה וכדורים כדוגמת ויטמין D וסידן. דיאטת אורז אינה מומלצת לאנשים עם בעיות בריאותיות כגון: תת משקל, דלקות כרוניות במעיים ובעיות עיכול, ואינה מתאימה לספורטאים, צמחוניים, נשים בהריון ומניקות.

הקושי בהתמדה בדיאטה

תפריט דיאטת האורז להרזיה הינו מצומצם ודל בחומרים מזינים, ולכן קשה לדבוק בתפריט זה ולהתמיד בו לאורך זמן , ואף לא מומלץ לעשות כן. תפריט דל קלוריות כמו של דיאטת האורז מצריך השגחה רפואית מאחר ויכול לגרום לחולשה ובעיות רפואיות. כמו לכן לאחר תקופה של אכילת מזונות מסויימים בלבד ובכמות מועטה ישנו געגוע ורצון לאכול מזונות אחרים, בעיקר רווי שומן, סוכר ופחמימות – ההפוכים מאלה המוצעים בתפריט הדיאטה.

יתרונות וחסרונות

בדיאטת האורז להרזיה היתרון הוא כמובן הירידה המהירה במשקל, ישנו גם תפריט מסודר בו אפשר להיעזר, האורז המלא מעניק תחושת שובע לאורך זמן בנוסף להיותו מזון מבושל וחם אשר משפיע על מרכזי השובע במוח בצורה יעילה יותר. בתפריט דיאטת האורז לניקוי הגוף – לאחר הדיאטה ישנה הרגשה טובה, העיכול מתבצע בצורה טובה יותר, מתווספת אנרגיה וחיוניות בגוף הרבה יותר מאשר לפני הדיאטה.

החסרונות
בדיאטת ההרזיה התפריט הוא דל ומשעמם , אין אפשרות לחרוג מהתפריט דבר אשר מונע יציאה למסעדה, או כל פעילות חברתית המשלבת אוכל. בגלל תפריט דל בקלוריות תחושת החיוניות יורדת, ישנה עייפות, תשישות ואף יש צורך בפיקוח רפואי על מנת למנוע בעיה רפואית חמורה מכך. בסיום הדיאטה ישנה הרגשה של שחרור ורצון עז לחזור לאכול מאכלים שהיו אסורים בתפריט הדיאטה, בדרך כלל החזרה היא בצורת בולמוס ורצון להספיק לאכול את כל מה שהיה בלתי אפשרי בדיאטה מתוך מחשבה של "מותר לי" אחרי דיאטה אכזרית כל כך. כמובן שדבר זה מוביל לעלייה מהירה במשקל ולייאוש. בדיאטה לניקיון הגוף החסרונות הם: בתחילת תהליך הניקיון ישנה הרגשת תשישות ועייפות, סחרחורת וכאבי ראש.

ישנם הרבה תפריטים וגישות לדיאטת אורז הן להרזיה והן לניקוי הגוף המשתנים לפי המטרה לירידה במשקל – בצורה מהירה או איטית ולאורך זמן , או למטרת הרגשה טובה, ניקוי רעלים ושיפור התזונה לבריאה יותר.
יש לומר שעל ידי שילוב תזונה בריאה- כמו זו המוצעת בדיאטת אורז לניקוי ,עם שמירה על כמות קלוריות סבירה הנדרשת לפי גובה ומשקל ושילוב פעילות גופנית יומיומית אפשר להגיע לתוצאות טובות בירידה איטית במשקל, הנשמרת לאורך זמן ואינה מביאה לבולמוסים וחסרים בגוף, להרגשה טובה, אנרגיה גבוהה, עיכול מהיר יותר והרגשה מנטאלית טובה.

תפריט לדיאטת אורז להרזיה מהירה

התפריט הוא לשבועיים ומורכב מ2 ארוחות הכוללות אורז ומ3 פירות, יש אפשרות לשלב מיץ דיאטטי לא מוגז או תה צמחים, סודה ,כמובן ללא סוכר.
בוקר- פרי+שתייה
ביניים – פרי
צהרים –אורז +פרי+שתייה
ביניים – פרי
ערב- אורז +פרי+שתייה

אפשר לגוון ולהעשיר תפריט זה עם מתכונים כגון: אורז לסושי, אורז ומש, אורז וסלט ירקות, אורז מוקפץ עם ירקות, אורז אדום ועוד.

עוד תפריט לדיאטת אורז המורכב מ3 שלבים, אורך כל שלב הוא שבוע
השבוע השלישי הוא השלב האחרון , בו יש לדבוק למעשה לכל החיים והוא מכיל כ1200 קלוריות ליום.
(את מנת האורז אפשר להחליף בקטניות אחרות , דגנים מלאים דוגמת כוסמת , שיבולת שועל ועוד או תפוחי אדמה)

שבוע ראשון

תפריט זה כולל מתכוני אורז פשוטים, כך שתוכלו לבחור כל מתכון נטול שומנים וסוכרים ולהשתמש בו.

יום 1 מורכב מ800 קלוריות
בוקר: 2 מנות אורז+ 2 פירות
צהרים: כנ"ל
ערב: כנ"ל
יום,7 2,3,4,5,6 מוסיפים גם מוצרי חלב דלי שומן , תפריט זה מורכב מ1000 קלוריות ליום .

בוקר: מנת אורז+פרי+ מוצר חלב דל שומן
צהרים: 3 מנות אורז +3 ירקות +פרי
ערב: כנ"ל

שבוע שני

התפריט ביום הראשון הוא כמו תפריט היום הראשון בשבוע הראשון
תפריט היום השני עד השישי הוא כמו מהיום השני בשבוע הראשון
ביום השביעי לשבוע השני התפריט הוא:

בוקר:2 מנות אורז+פרי
צהרים:3 מנות אורז+3 ירקות +פרי
ערב: 3 מנות אורז+ 3 מנות חלבון או 2 מוצרי חלב + 3 ירקות+פרי
*תפריט זה מורכב מ1200 קלוריות

שבוע שלישי

בו המשקל מתאזן ונשאר קבוע.
ביום הראשון – תפריט דל כמו ביום הראשון לשבוע הראשון
יום שני עד חמישי - תפריט הכולל מוצר חלב ביום כמו בתפריט היום השני והילך בשבוע הראשון
יום שישי ושביעי – תפריט הימים השני והילך בשבוע השני

*מומלץ להשתמש אך ורק באורז מלא בשל הסיבים התזונתיים שבו וסגולותיהם לניקוי הגוף , תחושת שובע ושיפור העיכול.

תפריט דיאטת אורז לניקוי הגוף

תפריט זה בעצם פשוט ומורכב ממזונות בריאים ואורז מלא. תפריט הדיאטה לניקוי כולל הרבה ירקות (פרט לתפוחי אדמה) פירות , תה צמחים ושתייה מרובה של מים , הפחתת צריכת הקפה ואת כמות צריכת המלח. ההגבלות בתפריט הן הקפדה על אכילת מזונות בריאים, מלאים ועשירים בסיבים תזונתיים בשילוב שתייה מרובה ומשך הזמן המומלץ לביצועה הוא בין שבוע לשבועיים.

מסקנה

דיאטת האורז להרזיה הינה קשה ומייאשת, התפריט הראשון שהוצע להרזיה מהירה כולל מעט קלוריות והרבה חסרים תזונתיים , לכן אין לדבוק בתפריט זה לתקופה ארוכה ולאחר הדיאטה יש רצון לפצות על המזונות האסורים שהיו במהלכה – דבר שגורם לעלייה מהירה במשקל.

גם תפריט הדיאטה השני אינו מומלץ מאחר והוא מגביל במזונות ומשעמם, בנוסף הוא אינו מכיל את הויטמינים, המינרלים ושאר אבני הבניין החשובים לגוף. לעומת זאת – תפריט דיאטת האורז לניקוי שבעצם ממליץ על אכילת מזונות מדגנים מלאים הינו מומלץ לתקופה קצרה.

הדגנים המלאים טובים לגוף וגורמים להרגשת ניקיון, שובע ואינם מכבידים ומנפחים את הקיבה כמו הקמח הלבן והפחמימות הפשוטות, ההרזיה בתפריט זה איטית אך משתלמת ומשלבת גם הרגשה טובה לאורך הדרך. אך כמו כל דיאטה עם תפריט מצומצם היא אינה מומלצת לביצוע מעל שבועיים. רצוי תמיד בכל תפריט לשלב דגנים מלאים ולהוריד לחלוטין את הקמח הלבן, גם לאחר הדיאטה.

למידע נוסף המסכם על דיאטת אורז

עוד על דיאטת אורז

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

*

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>