דיאטת אטקינס


כולם רוצים לדעת את הסוד לירידה במשקל, אטקינס חושב שהוא עלה על זה: תאכלו המון חלבונים ושומנים, תורידו את הפחמימות והקסם יקרה. אז על איזה בסיס הוא מסתמך, והאם אפשר לסמוך עליו?

מהי דיאטת אטקינס

המפתח של דיאטת אטקינס הינו פרופסור אטקינס, רופא מארה"ב שסבר שהפחמימות הן אלו שגורמות להשמנה ולעלייה במשקל, ולא השומנים כפי  שהיה נהוג לחשוב עד אז. הגוף שורף פחמימות ושומנים על מנת לקבל אנרגיה, ומאחר והפחמימות הן הראשונות שנשרפות אז הפחתה בצריכת הפחמימות מובילה לשריפת שומנים יותר יעילה, ובסופו של דבר לירידה במשקל. מצב גופני זה נקרא קטוזיס. זהו מצב בו הגוף שורף את השומנים על מנת לקבל אנרגיה. במצב זה גם תחושת הרעב נעלמת. המשמעות היא שבמהלך הדיאטה מתקבלת הפחתה בכמות המזון, ואנו יורדים במשקל.

האם דיאטת אטקינס באמת עובדת?

בשנים האחרונות קמו המון קולות בעד ונגד הדיאטה. מחקר שנעשה ב-2011 שופך אור חדש על הדיאטה, ועל האפקטיביות שלה בהפחתת משקל. חשוב להבין שמדובר בדיאטה מאוד פופולרית, אבל שרופאים רבים חולקים על האפקטיביות שלה.

  • בטווח הארוך – דיאטת אטקינס עובדת כמו דיאטה דלת שומן. מחקר שהתפרסם בירחון הרפואי של ניו אינגלנד משווה בין שיטת ההרזיה של אטקינס לבין שיטות מסורתיות הממליצות על תזונה דלת שומן ודלת קלוריות. התוצאות הראו שבעוד שמתרגלי דיאטת אטקינס הורידו במשקל יותר ממתרגלי הדיאטות האחרות, לא היה הבדל בין הקבוצות שנה לאחר שנה. לא נראו הבדלים גם בתופעות הלוואי של היורדים במשקל לאחר שנה.
  • דיאטת אטקינס משפיעה על רמת הכולסטרול הטוב. החוקרים מצאו כי מי שעבר דיאטת אטקינס הראה עלייה בכולסטרול הטוב וירידה בטריגליצרידים, סימן לכך שאטקינס טוב למניעת מחלות לב. החוקרים ציינו שיתכן והסיבה לחוסר האפקטיביות של דיאטת אטקינס לטווח ארוך מקורה בקושי של האנשים להתמיד בה.
  • רופאים חלוקים לגבי האפקטיביות של דיאטת אטקינס. רופאים שונים ממליצים לאנשים על הנוסחה החדשה של אטקינס המחליפה את בשר הבקר בדגים ובשר עוף. רופאים אחרים, לעומת זאת, טוענים כי דיאטת אטקינס אכן מוכחת כמצליחה להוריד במשקל, אבל התזונה שהיא ממליצה עליה מובילה לבעיות רפואיות אחרות, שנצפות רק שנים אחרי. השימוש בדיאטת אטקינס לטווח הארוך מכניס לתזונה שומנים רבים, ומעלה את רמת הכולסטרול ב28 אחוז, בעוד שדיאטה דלת שומן מורידה את הכולסטרול ב-20 אחוז.
סרטון על דיאטת אטקינסHow to Start the Atkins Diet

מדריך להתחלת דיאטת אטקינס

רוצים להתחיל בדיאטת אטקינס ולא יודעים איך? סדרת המדריכים הבאים יסבירו לכם בדיוק איך להתחיל ולהתמיד בדיאטה.

בואו לקרוא אודות הצעדים הבסיסיים ביותר בדיאטה: איזה מזון לקנות, מהם השלבים וכו'.

במדריך זה נכלול את כל המצרכים שיהיו דרושים לכם להתחלת דיאטת אטקינס.

השלב הראשון בדיאטת אטקינס נקרא Induction. בשלב זה מנסים להפעיל את מערכת הקטוזיס בגוף, והוא הקשה ביותר בדיאטה.

Ongoing Weight Loss, או OWL, הוא השלב השני של דיאטת אטקינס.

שלב 3 בדיאטת אטקינס נקרא גם Pre-maintenance, או הכנה לתחזוקה.

שלב זה נקרא תחזוקת חיים, או Lifetime maintenance.

אספנו עבורכם כמה מתכונים פשוטים להכנה וטעימים שיאפשרו לכם להתחיל בדיאטת אטקינס.

אי אפשר לבצע את דיאטת אטקינס כמו שצריך בלי תפריט מסודר. הכנו עבורכם תפריט אטקינס לכל השבוע.
 

מחקרים על דיאטת אטקינס

בשנת 2003 נערך מחקר בארה"ב המשווה בין אנשים עם בעיות משקל שחולקו לשתי קבוצות: אלה שהלכו בדרך של דיאטה רגילה- ספירת קלוריות, ואלה שהשתמשו בדיאטת אטקינס.לאחר 6 חודשים נמצא שהמטופלים שעשו את דיאטת אטקינס ירדו כפול ממשקלם לעומת האחרים ואף דיווחו על תחושה טובה וחוסר תחושת רעב.

מה מותר לאכול בדיאטת אטקינס?

מלבד פחמימות, מה עוד אסור לאכול בדיאטה? תחילה- אין הגבלה משמעותית על כמות המזון. חל איסור חמור על סוכר לבן, אורז לבן, לחם, פסטות (כל דבר שעשוי מקמח לבן בעצם), חלב, אלכוהול, תפוחי אדמה, בטטות וכדומה.

מה מותר? כל סוגי הבשר, גבינות שמנות, ביצים, דגים, שמן, חמאה, או בקיצור כל מוצרי החלבון והשומן. לאחר שבועיים כמעט ללא פחמימות מלבד 20 גר' ליום (השווה לקערת סלט ירקות), אפשר להוסיף מעט פחמימות מלאות, ירקות ופירות.

חשוב! במהלך הדיאטה יש להרבות בשתייה, מומלץ על נטילת תוספי מזון במהלך הדיאטה הכוללים ויטמינים ומינרלים שונים.

מה הקשר בין דיאטת אטקינס וסוכרת?

פחמימות הן החומרים שהופכים אצלנו בגוף לסוכרים. אכילה מרובה של פחמימות גורמת לייצור גבוה של אינסולין בדם. על מנת לאזן את רמת הסוכר, חסידי דיאטת אטקינס מצדדים בדיאטה זו. כשרמת הסוכר בדם גבוהה, מצב זה עלול לגרום לעמידות לאינסולין ולבסוף לסוכרת. לאנשים החולים בסוכרת ומטופלים באינסולין ישנו סיכון לסוכרת כלייתית בשימוש בדיאטה, מאחר וצריכת חלבונים גבוהה יכולה לייצר עומס על הכליות. כמו כן בדיאטת אטקינס הירידה במשקל היא מהירה, מה שמהווה סיכון להיפוגלוקימיה.

עד עכשיו הכול נשמע טוב, מותר לאכול חלבונים ושומנים בכמות גדולה. אז נוותר על החלב, הלחם והסוכר, אבל לא נהיה רעבים ונרד מהר במשקל. אז מה בעצם הסיכונים בדיאטה?

סיכונים והשפעות בריאותיות של דיאטת אטקינס

מחלות לב וסרטן

מאחר והדיאטה עשירה בשומנים – מן הצומח ורווים כאחד, יש סיכוי ללקות  ברמת כולסטרול גבוהה אשר על פי מחקרים קשורה לבעיות לב ולסרטן .ישנם גם מחקרים סותרים שהצביעו על עליה בכולסטרול הטוב. מחסור בויטמינים ומינרלים בשלבים מסוימים בדיאטת אטקינס ישנו מספר רב של מזונות אסורים בהחלט ואף ישנם מזונות אסורים לאורך כל הדיאטה.לכן ישנו סיכוי גבוה יותר למחסור בויטמינים, סיבים תזונתיים ומינרלים מאשר בדיאטות אחרות.מחסור זה משפיע בצורה שלילית על המצב הבריאותי, כמו כן מחסור בסיבים תזונתיים משפיע שלילית על פעילות מעיים תקינה. משמע- דיאטה זו אינה מומלצת בייחוד  בזמן הריון, אשר בו  הויטמינים והמינרלים – בייחוד החומצה הפולית(המצוייה בקטניות, עלים ירוקים ופירות מסויימים ) כה חשובים.

פגיעה ביכולת הקוגניטיבית

מחקרים הראו ירידה ביכולת הקוגניטיבית ובמהירות התגובה אצל אלו המבצעים את הדיאטה.

דלקות מפרקים לבעלי רגישות

במזונות עשירים בחלבונים ישנו ריכוז גבוה של פורינים אשר יכולים לגרום אצל אנשי בעלי רגישות גבוהה לכך דלקות מפרקים.

סיכון לאוסטיאופורוזיס, אבנים ובעיות בכליות

כפי שציינו, בשלב הראשון של הדיאטה מתרחש קוטוזיס- בו בנוסף לשריפת השומנים המיוחלת מתרחש גם איבוד מינרלים.חזרה תכופה על שלב זה יכולה לגרום  להגברת הסיכון ליצירת אבנים בכליות ולאוסטיאופורוזיס .כמו כן , צריכת חלבונים מוגברת גורמת לעומס על הכליות אשר יכול להגביר סיכון לבעיות כליה והחמרת מצבם של אלו הסובלים מבעיות בכליות.

דיאטת אטקינס – בעד ונגד

ישנם יתרונות ברורים לדיאטת אטקינס : ירידה מהירה במשקל, חוסר בתחושת רעב, והתענוג בלצרוך מזונות עתירי שומן מבלי להרגיש רגשות אשמה. אך ישנם גם חסרונות : לאנשים עם בריאות לקויה( מחלות לב, כליות, בעיות מפרקים, אוסטיאופורוזיס) וגם לנשים בהריון לא מומלץ ללכת בדרך של דיאטת אטקינס. בנוסף, לא כולם מסוגלים לוותר על סוכר לבן ופחמימות לתקופה ארוכה, מה שמצביע על אחוזים גבוהים של אנשים שלא מסוגלים לדבוק בדיאטה לאורך זמן. ומכאן: מה שיורד מהר- עולה מהר.

אטקינס לצמחונים

דיאטת אטקינס מאוד הצליחה כי אנשים שהתמידו בדיאטה יכלו להוריד במשקל ועדיין לאכול בשר. אבל מה עושה מי שצמחוני? האם הוא עדיין יכול ליהנות מהיתרונות של דיאטת אטקינס? כיום ישנה דיאטת אטקינס לצמחונים שמציעה תפריט דל פחמימות ועשיר בחלבונים, וללא בשר … להמשיך לקרוא

איך מתחילים בדיאטת אטקינס?

במדריך זה תלמדו איך להתחיל בדיאטת אטקינס.

מצרכים לדיאטת אטקינס

המצרכים שתצטרכו לקנות יכללו: בשר, עוף, פסטרמה, דגים, ביצים, גבינות, יוגורט, אבוקדו, טחינה, שמן זית, אגוזים ושקדים, מיונז ,ירקות ירוקים רצוי לקנות מוצרים אורגניים.

מתכונים לדיאטת אטקינס

קינואה וירקות 1 בצל לבן קצוץ לבן 1 פלפל גמבה חתוך לקוביות זעירות 1 פלפל ירוק חתוך לקוביות זעירות 1 גזר מגורר דק 1/4 כרוב לבן קצוץ 3 שיני שום (2 כתושות ו-1 פרוס דק) רבע פלפל חריף קצוץ (לבחירה) … להמשיך לקרוא

שלב 1

השלב הראשון בדיאטת אטקינס נקרא Induction. בשלב זה מנסים להפעיל את מערכת הקטוזיס בגוף, והוא הקשה ביותר בדיאטה. בשלב זה בקושי אוכלים פחמימות, והוא נמשך כשבועיים. היתרון הוא שבשלב זה מרגישים שמורידים הכי הרבה משקל, ואכן מורידים. בשלב 1 של דיאטת … להמשיך לקרוא

שלב 2

Ongoing Weight Loss, או OWL, הוא השלב השני של דיאטת אטקינס. בשלב זה ישנה גדילה בכמות הפחמימות שצורכים, אבל הכמות עדיין קטנה מספיק בשביל שנרד במשקל. בכל יום צריכת הפחמימות גדלה ב5 גרם. בשלב זה המטרה היא למצוא את צריכת … להמשיך לקרוא

שלב 3

שלב 3 בדיאטת אטקינס נקרא גם Pre-maintenance, או הכנה לתחזוקה. בשלב זה מגדילים את צריכת הפחמימות ב10 גרם בכל שבוע. בשלב זה מגיעים לכמות הפחמימות הקריטית לתחזוקה, כלומר כמות הפחמימות שאתה יכול לאכול מבלי לעלות במשקל.

שלב 4

שלב זה נקרא תחזוקת חיים, או Lifetime maintenance. בשלב זה אנחנו מגיעים להרגלים הקבועים לאחר הדיאטה, ונמנעים מעלייה במשקל שאופיינית למסיימי דיאטה. בשלב זה אוכלים דגנים מלאים ולא מעובדים.

תופעות לוואי

רבים שוקלים להתחיל בדיאטת אטקינס, שיעילה באמת בהורדת משקל, אבל חוששים מתופעות הלוואי המלוות לדיאטה. מהן תופעות הלוואי של דיאטת אטקינס? בעוד שבתחילה דיאטת אטקינס תפסה תאוצה אדירה, ונתפסה כתרופת פלא להשמנה, עם השנים החלו לראות בחסרונות של הדיאטה, בין … להמשיך לקרוא

תפריט לדיאטת אטקינס

תפריט לדיאטת אטקינס – שלב 1 בוקר: 2 ביצים מקושקשות או חביתה מטוגנת, עם חמאה או נקניק, קפה או תה, מים צהריים: 1 כוס סלט ירוק, 3 פרוסות פסטרמה, כפית רוטב לסלט, ערב: כוס ירקות ירוקים או ירקות מאודים, סטייק … להמשיך לקרוא

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>